Variëren met gezonde tussendoortjes vind ik nog wel eens lastig. Ik blijf vaak hangen bij mijn standaard mueslireep terwijl er zoveel meer opties zijn die gezond zijn en/of niet zoveel calorieën bevatten. Ik ging op onderzoek uit, ging aan het berekenen met calorieën en maakte deze lijst met 15 niet-zo-standaard snacks onder de 100 calorieën!

  1. Snij 100 gram ananas en besprenkel hierover een theelepel kokosrasp. Een heerlijk tropisch tussendoortje!
  2. Als je (zoute) popcorn zelf poft vallen de calorieën reuze mee. Je kunt rustig 25 gram zoute popcorn eten en onder de 100 calorieën blijven. 25 gram klinkt misschien niet veel maar popcorn is ontzettend licht, 25 gram is toch al een klein bakje vol!
  3. Snij een gekookt ei in partjes en besprenkel met zout, peper en paprikapoeder.
  4. Maak spiesjes van 50 gram mini mozzarella bolletjes, mini tomaatjes en een blaadje basilicum. Beetje peper en zout er over, lekker!
  5. Besmeer een Lu cracotte met Huttenkase, een theelepeltje olijfolie, plakjes komkommer en peper en zout.
  6. Dip worteltjes in 2 flinke eetlepels zelfgemaakte guacomole.
  7. Klop 2 eetlepels roomkaas light los met peper, zout en een gesnipperd uitje. Besmeer 2 plakjes magere ham met de roomkaas, snij ieder plakje in 3en. Zo heb je 6 hapjes.
  8. Voeg wat extra lenteuitjes, bieslook en een eetlepel croutons toe aan opkikker en drink dit op. Een heerlijke, hartige snack.
  9. Iedereen kent ze wel van verjaardagen, zoute sticks. Deze zijn hartstikke laag in calorieën en kun je gerust 25 gram van eten.
  10. Maak spiesjes van watermeloen, feta (30 gram) en munt. Deze combinatie is echt heerlijk.
  11. Snij een appel in partjes en dip in 1 eetlepel pindakaas.
  12. Snack a jacks, je moet er van houden maar ik vind ze heel erg lekker. Vooral karamel en paprika zijn favoriet! Hiervan kun je 2 wafels eten als je onder de 100 calorieën wil blijven.
  13. Snij 100 gram meloen in stukjes en omwikkel met 3 plakjes prosciutto ham. 
  14. Snij een appel in stukjes, besprenkel met wat kaneel en zet 1 minuut op de hoogste stand in de magnetron. Haal het er uit en doe er nog wat rozijnen over. Je hebt een heerlijke zachte appelmoes met kaneel en rozijntjes. Hmm!
  15. Doe 150 gram magere Optimel kwark met bijvoorbeeld perzik smaak in een bakje, schep hier 2 eetlepels havermout door. 

Wat is jouw favoriete tussendoortje? En wat lijkt je het lekkerst van de 15 bovenstaande? Let me know on Facebook!

Liefs, Evelien.