BlogFitness tipsUitgelicht

7 Tips om te blijven sporten, óók als je geen tijd hebt

Je kent het wel.. Je staat ’s morgens op en meteen rolt het lijstje zich denkbeeldig voor je uit. Het begint met wat je allemaal “moet” die dag en dan zijn er ook nog heel wat zaken die je “wil” en het zou wel fijn zijn als je dat ene ook nog even kan doen vanmiddag. Dan tijdens de koffie en het kindergeweld check je snel je smartphone en zie je dat je ook nog je Facebook, Whatsapp en 231 onbeantwoorde (80% spam) mail wil beantwoorden. Ja, je bent druk.

80% van de mensen die bij ons stoppen met dansen geven aan dat de hoofdoorzaak tijdgebrek is. Heel bijdehand zeg ik dan altijd “tijd? of prioriteit?”. Heel irritant natuurlijk.. want het is gewoon heel lastig om in deze “drukke” maatschappij te kiezen voor jezelf en energie te vinden voor dingen die je echt leuk en belangrijk vindt. De bank is erg uitnodigend na een dag werken, racen en kinderen opvoeden… Toch zal die bank niet bijdragen aan meer energie, een fitter lijf en een goed gevoel over jezelf.

Tijdens mijn wekelijkse kop koffie met mijn nicht Paula (van DRUK coaching) kletsten we honderduit over dit probleem en ik vroeg haar om tips. Zij is gespecialiseerd in omgaan met drukte en coacht mensen die last ervaren van hun drukke bestaan. Nou ze had er wel een paar goede tools. Speciaal voor jullie en geheel gratis 😉 7 top tips!

  1. Hier valt of staat alles mee: Neem jezelf serieus! Je hebt niet voor niks besloten dat het goed zou zijn voor jou om op regelmatige basis te sporten. En gelijk heb je; sporten is gezond, goed voor jouw lijf en goed voor jouw stemming. Dus ga ervoor.
  2. ‘Ik ben te druk’ is geen excuus. Je maakt de keuze om minstens 1 uurtje per week tijd vrij te maken voor jezelf! En je bent het waard!
  3. Plannen! Noteer in jouw agenda wanneer je gaat sporten en houd jezelf aan deze afspraak. Wat ga jij je goed voelen!
  4. Leg de lat niet te hoog. Stel haalbare doelen. Dus niet meteen gaan wonen in de sportschool en een lijf van Doutzen Kroes willen. Maar plan bijvoorbeeld 1 uurtje per week in en als je dan een keertje extra gaat is dat dikke bonus! Succesverhalen motiveren!
  5. Maak gebruik van ‘sociale beïnvloeding’ ; Vertel jouw naaste omgeving wat jouw plannen zijn en laat hun jouw ‘stok achter de deur zijn’.
  6. Lukt het een keertje niet, wees dan niet te streng voor jezelf. Spreek jezelf vriendelijk toe en pak je sportieve gedrag zo snel mogelijk weer op!
  7. Houd je vorderingen bij. Dat motiveert!

Tip 1 vind ik zelf de mooiste. Help je zelf herinneren waarom je ooit ook alweer begon… Meestal besef je dan dat je vooral heel druk bent met anderen en jezelf even bent vergeten.

Zit jij op de wip? Twijfel je of je nog wel door moet gaan met sporten? Spreek je twijfel uit naar je trainer of instructeur. Wedden dat hij/zij jou weer enthousiast kan maken als je het zelf even kwijt bent. Sport en beweging is belangrijk, niet alleen voor je lijf en geest.. maar vooral voor jou!

Hoe houd jij je zelf gemotiveerd om te sporten? We horen het graag in de comments hieronder.

Liefs Evelien & Paula

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.