Bronbeeld: www.annemerel.com

Regelmatig krijg ik de vraag of ik tips heb voor het vinden van de juiste schoenen voor Zumba, Steps of bijvoorbeeld Booiaka. Goede schoenen tijdens jouw workout zijn erg belangrijk en kunnen veel klachten en blessures voorkomen. Goed dat jullie er naar vragen dus! Ik heb altijd een paar standaard tips die ik geef maar ik besloot ook eens op zoek te gaan naar antwoorden van professionals.

Het lastige (of juist het leuke) is dat je eigenlijk voor iedere soort workout andere schoenen nodig hebt. Bij Funky Steps maak je compleet andere bewegingen dan bijvoorbeeld bij Zumba! Als je veel sport is het altijd aan te raden om eens naar een podoloog te gaan. Hij/zij kan naar je voeten kijken en precies aangeven welke schoen het beste bij jouw voeten past. 

Hier alvast een heleboel algemene tips geven die je mee kunt nemen in de zoektocht naar de juiste sportschoenen!

  1. Zorg voor schoenen met demping aan de voorkant. Kies dus zeker niet voor hardloopschoenen! Hardloopschoenen hebben demping aan de achterkant van de schoen omdat bij hardlopen vaak de hak eerst wordt neerzet i.v.m. het afwikkelen van de voet. Bij dansen sta je voornamelijk op je voorvoeten, daar heb je dus die demping nodig!
  2. Koop schoenen met een draaipunt (een zogenaamde spinspot) in de zool. Door dit draaipunt kun je, jawel, veel gemakkelijker draaien. En draaien, dat doen we natuurlijk vaak in een dansworkout!
  3. De 2 bovenstaande punten vind je het meest terug bij aerobic schoenen. Vroeger waren deze vooral zwart, maar tegenwoordig heb je ze ook in toffe kleuren! Vraag in jouw sportzaak welke schoenen speciaal voor aerobics zijn. 
  4. Hoe mooi je schoenen ook zijn, draag ze niet te lang. Als je, net als ik, veel danst gaat de demping erg snel uit je schoenen en die demping is juist heel belangrijk. Je sneakers zijn dan nog leuk om gewoon te dragen maar gebruik ze niet meer tijdens een workout! (ja dames, DAAROM heb ik zo vaak nieuwe schoenen ;-))
  5. Zorg dat je voeten in de schoen ook lekker voelen. Heb je snel last van een brandend gevoel op bijvoorbeeld de bal van je voet? Je zou kunnen overwegen om binnenzooltjes aan te schaffen van gel. Dit werkt verzachtend tijdens het springen en draaien.
  6. Pak de schoen vast en beweeg eens goed. Is de schoen flexibel? Je maakt tijdens het dansen zoveel bewegingen, als je schoen te stug is krijg je het gevoel dat de schoen je tegenwerkt.. En dat is natuurlijk niet de bedoeling!
  7. Koop je schoen eerder iets te ruim dan te krap. Doordat je aan het sporten bent zetten je voeten namelijk iets uit. Draag ook altijd katoenen sportsokken, deze nemen het meeste zweet op. Hierdoor ga je niet glijden in je schoen, dit kan er namelijk voor zorgen dat je blaren op je voeten krijgt.

Ben benieuwd wat jouw favoriete schoenen zijn! Als je nog vragen hebt, stel ze gerust in de comments op Facebook! 

 Liefs, Evelien.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.